Modellen: mensen of levende poppen? Schilderijen van Lilian Eliëns
Lilian Eliëns put haar inspiratie uit modetijdschriften en internet. Ze transformeert de mechanische perfectie van de foto in een persoonlijk beeld, waarbij ze met enkele directe, haast onbeholpen verfstreken laat zien wat haar daarin raakt.
In Labyrinth (2011) is de ruimte is met enkele streken aangeduid, zwarte diagonalen markeren uitgespaarde witte velden. De modellen zijn gereduceerd tot arabesken in een spervuur van schijnwerpers. In haar schilderijen deconstrueert Eliëns het spektakel van de modeshow. Ze toont het vertoon.
Mode is een communicatiemiddel. In de stedelijke ruimte etaleren wij onze zelfgekozen identiteit door middel van kleding, houding en gebaar. Daar speelt de mode-industrie op in. Verheven boven het publiek wiegen de modellen voorbij op de catwalk, een geregisseerd, kunstmatig schouwspel dat niet alleen een schilderkunstige uitdaging is, maar dat Eliëns ook onderzoekt op zijn betekenis.
Modellen bieden de mogelijkheid tot identificatie. Ze zijn een rolmodel, de belichaming van onze ideeën over schoonheid en vrouwelijkheid. De graatmagere meisjes op de schilderijen van Eliëns zetten daar vraagtekens bij.
Modellen zijn een projectievlak voor onze verlangens. Ze zijn uitgeleverd aan onze blikken, dienstbaar aan de mode-industrie. Het zijn levende poppen, maar sommigen ontstijgen de anonimiteit en groeien uit tot een mythe, zoals Kate Moss. In Smoke (2011) is het supermodel afgebeeld met een sigaret. Kate Moss werd neergesabeld in de media omdat ze rookte tijdens een show van Gucci. Maar Eliëns gunt haar haar zwakheden en portretteert Moss terwijl ze met gesloten ogen inhaleert.
Op internet zoekt Eliëns naar haperingen in de geoliede shows. In Touch Down (2011) zie je een model op handen en knieën, bezig zich op te richten na een struikelpartij. De ongenaakbare pose verandert in een houding van kwetsbaarheid. Het model verandert in een mens van vlees en bloed. Eliëns zoekt naar het menselijke in deze wereld van uiterlijkheden.
Anne Berk